Asiointi apteekissa

Nainen kysyy neuvoa farmaseutilta apteekissa.

Usein kysyttyä apteekkiasioinnista

Jotta löytäisit helposti ja nopeasti vastaukset kysymyksiisi Yliopiston Apteekista olemme keränneet tälle sivulle vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.

Jos et löydä vastausta kysymykseesi, voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme verkkokaupan chatissa, tai puhelimitse soittamalla numeroon 0300 20200 (0,85 €/min + pvm/mpm, jonotus pvm/mpm).

Asiointi Yliopiston Apteekin myymälöissä

Unohdin Kela-kortin ja henkilöllisyystodistuksen kotiin. Voinko ostaa lääkkeen apteekista silti?

Voit ladata Yliopiston Apteekin mobiilisovelluksen sovelluskaupastasi. Sovellukseen kirjaudutaan ensimmäisellä kerralla pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Sovelluksessa on QR-koodi, joka toimii kanta-asiakaskorttina. Kanta-asiakaskorttia voit käyttää tunnistautumiseen myymälöissämme

Onko Yliopiston Apteekin myymälä auki juhlapyhänä?

Yliopiston Apteekki palvelee vuoden jokaisena päivänä. Päivitämme ajantasaiset aukioloajat aina mobiilisovelluksestamme sekä Yhteystiedot-sivuiltamme

Voiko läheiseni hoitaa apteekkiasioinnin puolestani?

Voit antaa sähköisen valtakirjan, jolla valtuutat toisen henkilön asioimaan puolestasi apteekeissa ja verkkoapteekissa. 

Apteekkiasiointi-valtuutus annetaan Suomi.fi-verkkopalvelussa ja sillä voit esimerkiksi noutaa reseptilääkkeet tai uusia sähköisen reseptin toisen henkilön puolesta. Valtuutus on voimassa kaikissa Suomen apteekeissa. 

Sähköinen valtakirja helpottaa erityisesti lapsiperheiden ja puolison asioita hoitavien arkea, koska lapsen tai puolison Kela-kortin ei tarvitse valtuutuksen jälkeen olla mukana. Valtuutuksen jälkeen riittää, että valtuutetulla on mukana oma henkilöllisyystodistus. 

Sähköisen valtuutuksen antaminen edellyttää verkkopankkitunnuksia sekä valtuuttamasi henkilön henkilötunnusta. Mikäli verkkopankkitunnuksilla tunnistautuminen suomi.fi-palveluun ei ole mahdollista, voit katsoa ohjeet sähköisen valtuutuksen antamiseen.

Apteekkiasiointiin valtuutetulla henkilöllä on apteekissa oikeus noutaa reseptilääkkeitä, uusia reseptejä, tarkistaa Kela- ja reseptitietoja, mitätöidä reseptejä ja pyytää yhteenvetoa resepteistä toisen puolesta. 

Lisätietoa sähköisestä valtuutuksesta saat Suomi.fi-sivuilta

Lue lisää toisen puolesta asioinnista 

Tarvitsen tulosteen tai Schengen-todistuksen ulkomaanmatkaa varten resepteistäni, miten toimin?

Voit pyytää Schengen-todistuksen Yliopiston Apteekin myymälästä, jossa farmaseutti täyttää todistuksen ja allekirjoittaa sen. Voi pyytää todistuksen samalla, kun haet lääkettä apteekista tai jälkikäteen mistä tahansa apteekista, jos tarvittavat tiedot ovat saatavilla reseptikeskuksesta.

Todistusta hakiessaan sinulla on oltava mukana matkustusasiakirja (passi tai henkilökortti).

Varaathan aikaa todistusta hakiessasi.

Lue lisää Schengen-todistuksesta

Mistä tiedän, tarvitseeko lääkkeeni Schengen-todistuksen?

Voit tarkistaa asian kätevästi lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimean sivuilta lääkehausta kirjoittamalla hakukenttään käyttämäsi lääkkeen nimen.

Onko apteekeissa ja verkkokaupassa samat hinnat?

Verkkokaupassa ya.fi sekä apteekeissamme on samat normaalihinnat.

Osa kampanjoista on voimassa vain verkkokaupassa. Tarkista aina kampanjaehdoista tarjouksen voimassaolo. Ajankohtaisiin kampanjoihin ja kuukauden kanta-asiakastarjouksiin voit tutustua kätevästi verkkokaupassa.

Onko apteekeissa ja verkkokaupassa sama tuotevalikoima?

Verkkokaupan ya.fi valikoimassa on yli 16 000 tuotetta terveyteen ja hyvinvointiin, eikä kaikkia verkkokaupan tuotteita näin ollen ole saatavilla apteekeissa. Voit tarkistaa tuotteen apteekkisaatavuuden kätevästi tuotteen tuotesivulla verkkokaupassa ya.fi.

Voinko tarkistaa, onko haluamani tuote saatavilla Yliopiston Apteekin myymälässä?

Kyllä voit. Voit tarkistaa tuotesaatavuuden apteekkikohtaisesti kätevästi tuotteen tuotesivulta verkkokaupassa. 

Lue lisää tuotesaatavuuden tarkistamisesta