Asiointi verkkokaupassa
Usein kysyttyä verkkokauppa-asioinnista
Jotta löytäisit helposti ja nopeasti vastaukset kysymyksiisi, jotka liittyvät verkkokaupassa ya.fi asiointiin. Olemme keränneet tälle sivulle vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin. Tutustu myös usein kysyttyihin kysymyksiin reseptilääkkeiden tilaamisesta sekä apteekissa valmistettavista tuotteista.
Jos et löydä vastausta kysymykseesi, voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme verkkokaupan chatissa, tai puhelimitse soittamalla numeroon 0300 20200 (0,85 €/min + pvm/mpm, jonotus pvm/mpm).
Rekisteröityminen ja käyttäjätunnukset
Miten rekisteröidyn verkkokaupan käyttäjäksi?
Verkkopalveluun rekisteröityminen onnistuu helposti henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksillasi. Tämän jälkeen voit käyttää palvelua kirjautumalla henkilökohtaisella käyttäjätunnuksella ja salasanalla.
- Aloita rekisteröityminen tunnistautumalla pankkitunnuksillasi.
- Valitse käyttämäsi verkkopankki ja tunnistaudu verkkopankkitunnuksillasi.
- Tarkista tiedot ja täydennä lomake. Aseta samalla itsellesi turvakysymys. Sitä tarvitset mm. mikäli haluat keskustella reseptiasioista asiakaspalvelun kanssa puhelimitse.
- Hyväksy palvelun ehdot.
- Vahvista rekisteröityminen.
Miten tilaan uuden salasanan?
- Siirry salasanan palautussivulle
- Syötä verkkokaupan käyttäjätunnuksena käyttämä sähköpostiosoitteesi.
- Klikkaa lähetä ja saat sähköpostiosoitteeseen linkin, josta pääset vaihtamaan salasanasi. Linkki on voimassa 24 tuntia.
- Aseta itsellesi uusi salasana. Salasanassa täytyy olla 8 merkkiä, joista vähintään yksi on numero ja yksi iso kirjain.
- Tallenna uusi salasana, jonka jälkeen voit kirjautua palveluun käyttäjätunnuksellasi ja uudella salasanallasi.
Miten tarkistan unohtuneen käyttäjätunnuksen?
Voit helposti tarkistaa unohtuneen käyttäjätunnuksesi tunnistautumalla henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksillasi.
- Siirry tunnistautumaan pankkitunnuksillasi
- Valitse käyttämäsi verkkopankki ja tunnistaudu verkkopankkitunnuksillasi
- Tunnistus palauttaa sinut asiakastilillesi, jossa voit tarkistaa ja halutessasi vaihtaa käyttäjätunnuksesi ja salasanasi.
Tilaukset ja toimitukset
Mistä näen onko tuote ostettavissa verkkokaupasta ja/tai myymälästä?
Tuotesivulta voit kätevästi tarkistaa, löytyvätkö tuotteet verkkokaupasta tai myymälästä. Tieto näkyy jokaisen tuotesivun oikealla palstalla.
Klikkaamalla Katso saatavuus myymälöittäin -tekstiä voit tarkistaa myymäläkohtaisen saatavuuden. Vihreä pallo tarkoittaa, että tuotetta on varastossa, keltainen, että tuotetta on muutama kappale ja punainen sitä, että tuote on väliaikaisesti loppu tai ei kuulu kyseisen myymälän valikoimaan.
Mikäli tuote on loppu verkkokaupasta, voit tilata sähköpostiisi ilmoituksen, kun tuotetta on taas saatavilla verkosta.
Mistä näen tilaukseni arvioidun toimitusajan?
Näet tilauksesi arvioidun toimitusajan valitessasi toimitustapaa verkkotilauksellesi. Tilauksen jälkeen näet arvioidun toimitustavan tilausvahvistuksestasi tai kirjautumalla asiakastilillesi verkkokaupassa ya.fi ja tarkastelemalla tilauksesi tietoja.
Lisäksi voit seurata tilauksesi kulkua kuljetuskumppanilta saamasi seurantalinkin kautta.
Mistä ja milloin voin noutaa tilaukseni?
Voit valita toimituksen mihin tahansa seuraavista noutopaikoista: kaikki Yliopiston Apteekin toimipisteet, Postin noutopisteet ja pakettiautomaatit sekä Schenkerin noutopisteet. Voit myös valita kotiinkuljetuksen.
Kassasivulla ennen tilauksen viimeistelyä näet tilauksen arvioidun saapumisajan. Kun olet viimeistelyt tilauksen, näet arvioidun saapumisajan myös asiakastililläsi sekä sähköpostiisi tulevassa tilausvahvistuksessa.
Toimittaako Wolt verkkokaupan ya.fi tilauksia?
Kyllä. Wolt toimittaa verkkokaupan ya.fi tilauksia jo monella paikkakunnalla. Wolt on valittavana verkkokaupan toimitustapojen joukossa, mikäli Wolt on saatavilla postinumeroalueellasi.
Onko teillä lääkkeiden kotiinkuljetusta?
Voit tilata verkkokaupasta lääkkeet myös kotiin kuljetettuna. Tarjoamme mm. Postin tai Schenkerin kotiinkuljetus. Lisäksi Budbeen ja Fiugen kotiinkuljetus sekä Wolt-pikatoimitus ovat valittavina rajatuilla postinumeroalueilla.
Tilaus toimitetaan perille antamaasi osoitteeseen, kuljetuspalvelun kanssa sopimanasi aikana. Talvisin lääkkeet voidaan toimittaa lämpötilan varmistamiseksi Schenkerin, Fiugen ja Woltin kotiinkuljetuksella.
Kassasivu tarjoaa sinulle niitä toimitustapoja, jotka ovat mahdollisia ottaen huomioon ostoskorin sisällön ja postinumeron.
Voinko tilata reseptilääkkeitä toisen puolesta?
Kyllä voit, kun sinulla on Suomi.fi-palvelussa annettu sähköinen apteekkivaltuutus. Alaikäisen lapsen huoltaja ei erikseen tarvitse valtuutusta.
Miten voin tarkastaa tuotteen saatavuuden?
Voit tarkistaa haluamasi tuotteen saatavuuden kätevästi kunkin tuotteen tuotesivulta verkkokaupassa ya.fi. Apteekkikohtaisen saatavuuden näet klikkaamalla Katso saatavuus apteekissa -painiketta.
Voinko ostaa tai varata myymälässä olevan tuotteen verkkokaupassa?
Voit varata reseptilääkkeen verkossa ja noutaa sen valitsemastasi Yliopiston Apteekin myymälästä. Varauksen voit tehdä kirjautumalla asiakastilillesi.
Tarvitsen lääkkeeni huomiseksi. Voinko tilata lääkkeen verkosta?
Kyllä onnistuu! Tarjoamme verkkokaupassamme useita pikatoimitustapoja. Wolt tarjoaa pikakuljetusta jo useissa kaupungeissa, ja Fiuge kuljettaa pääkaupunkiseudulla verkkotilaukset kotiovelle. Vaihtoehtoisesti voit valita tilauksesi toimitustavaksi pikanoudon ja noutaa tilauksen valitsemastasi Yliopiston Apteekin 17 myymälästä. Palvelemme laajoin aukioloajoin aamuvarhaisesta iltamyöhään.
Toimitustavan valinnan yhteydessä näet ostoskorisi sisältöön perustuen osoitteeseesi saatavilla olevat toimitustavat. Voit myös kysyä neuvoa farmaseuteiltamme chat-palvelussa.
Asiointi verkkokaupassa
Mitä kaikki asioita voin hoitaa verkkokaupassa?
Monet apteekkiasiat ovat sellaisia, että voit hoitaa ne ilman käyntiä apteekissa tai ottamatta yhteyttä asiakaspalveluumme.
Voit esimerkiksi tilata reseptilääkkeet, itsehoitolääkket ja lääkkeettömät terveyden ja hyvinvoinnin tuotteet suoraan kotiisi tai lähimpään noutopisteeseen, voit päivittää asiakastietojasi, seurata tilaustasi tai varata reseptilääkkeen noudettavaksi apteekista.
Mitä kaikkia asioita voin hoitaa chatissa?
Verkkokaupan chat-asiakaspalvelu tapahtuu suojatussa yhteydessä, ja sen kautta voit hoitaa tietoturvallisesti muun muassa reseptilääkkeiden ja itsehoitotuotteiden ostamisen.
Lisäksi saat chatin kautta farmaseutiltamme henkilökohtaista lääkeneuvontaa sekä apua sinulle sopivien terveyttä ja hyvinvointia edistävien tuotteiden valintaan ja käyttöön. Myös kosmetologimme palvelevat ja auttavat sinua chatissa.
Tarvitsen apua verkkosivuilla asioimisessa. Mihin voin olla yhteydessä?
Asiakaspalvelijamme palvelevat joka päivä chat-palvelussa klo 8-22. Voit olla yhteydessä chat-palveluumme klikkaamalla sivun oikeassa alakulmassa olevaa virheää chat-ikonia. Palvelemme verkkoasiakkaita myös puhelinpalvelussa joka päivä klo 8-22 numerossa 09 5420 4500 (pvm/mpm).