Reseptilääkkeiden tilaaminen netistä
Usein kysyttyä reseptilääkkeiden tilaamisesta netistä
Jotta löytäisit helposti ja nopeasti vastaukset kysymyksiisi Yliopiston Apteekista olemme keränneet tälle sivulle vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.
Jos et löydä vastausta kysymykseesi, voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme verkkokaupan chatissa, tai puhelimitse soittamalla numeroon 0300 20200 (0,85 €/min + pvm/mpm, jonotus pvm/mpm).
Reseptilääkkeiden ostaminen
Voinko tilata reseptilääkkeeni netin kautta?
Jos lääkkeellesi on sähköinen resepti, sen tilaaminen onnistuu verkkoapteekistamme. Jotkin tuotteet ovat kuitenkin ostettavissa vain kivijalkamyymälöistä. Tällaisia ovat muun muassa osa kylmäsäilytettävistä tuotteista ja huumausaineiksi luokiteltavat lääkevalmisteet.
Voit ostaa reseptilääkkeitä, kun olet kanta-asiakkaamme ja tunnistautunut pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Voit tehdä reseptilääketilauksen chatissa joka päivä klo 8−22. Farmaseutti palvelee ja neuvoo lääkkeen käyttöön ja ostamiseen liittyvissä asioissa chatissa samalla tavoin kuin apteekissa käydessä.
Muissa verkkoapteekkiasioissa tai ongelmatilanteissa voit kysyä neuvoa verkkoapteekin asiakaspalvelusta 09 5420 4500 (pvm/mpm).
Mistä aloitan, kun tilaan ensimmäistä kertaa reseptilääkkeitä verkkoapteekista?
Aloita reseptilääkkeen tilaaminen siirtymällä Reseptiasiointi-osioon. Palvelu ohjaa sinua tunnistautumaan pankkitunnuksillasi.
Tämän jälkeen pääset esivalitsemaan toimitustavan, tilattavat lääkkeet ja niiden määrät. Lääkkeiden valinnassa palvelu tarjoaa sinulle myös rinnakkaisvaihtoehtoja.
Kun olet tehnyt esivalinnat, avautuu chat-ikkuna, johon kirjoittamalla ohjaudut jonoon. Farmaseuttimme palvelee sinua, käsittelee reseptisi Reseptikeskuksessa ja neuvoo lääkkeiden käytössä. Lopuksi farmaseutti lisää lääkkeet sinulle ostoskoriisi.
Apua rekisteröitymiseen voit kysyä verkkoapteekin chatista tai asiakaspalvelusta 09 5420 4500 (pvm/mpm).
Miten voin uusia sähköiset reseptini?
Sähköisten reseptien uusimispyynnön voi jättää suoraan Kanta.fi-palvelussa. Voit jättää uusimispyynnön myös käydessäsi apteekissamme tai asioidessasi chat-palvelussamme. Reseptin uusiminen on kanta-asiakkaille maksutonta (muille asiakkaille 5 euroa).
Uusimispyyntö on mahdollista jättää sähköisistä resepteistä, joista on jo ostettu lääkettä. Kaksi vuotta voimassa olevat reseptit voi uusia 28 kuukauden ajan ja vuoden voimassa olevat reseptit voi uusia 16 kuukauden ajan määräyspäivästä. Kaikki terveydenhuollon yksiköt eivät ota vastaan uusimispyyntöjä.
Uusimispyynnön yhteydessä kannattaa antaa oma matkapuhelinnumero, johon tulee tekstiviestillä tieto reseptin uusimisesta.
Miten löydän verkkoapteekistanne tietoa reseptilääkkeistä?
Verkkoapteekin hakukenttään voit syöttää reseptilääkkeen nimen. Hakutulosta klikkaamalla saat esiin kaikki tuotteesta löytyvät pakkauskoot ja hinnat.
Tuotesivulta löytyvät tiedot muun muassa käyttötarkoituksesta, vaikutustavasta, lääkkeen ottamisesta, säilyvyydestä sekä mahdollisista haittavaikutuksista. Tuotesivulta voit tarkistaa myös tuotteen saatavuuden verkkokaupassa ja apteekeissa. Tuotesivulla on linkki lääkevalmisteen pakkausselosteeseen. Sivun oikeassa laidassa on linkki korvaus-laskuriin, josta selviää lääkkeen hinta Kela-korvattuna.
Miten voin tilata tai varata lääkkeen Yliopiston Apteekin myymälään ostettavaksi?
Voit tilata tai varata lääkkeen Yliopiston Apteekin myymälästä ostettavaksi kätevästi asiakastilisi kautta. Järjestelmä kertoo sinulle, mikäli lääkettä on suoraan varastossa. Tällöin sinulle ei erikseen ilmoiteta tuotteen olevan noudettavissa. Mikäli järjestelmä kertoo lääkkeen olevan tilaustuote, saat tekstiviestin, kun lääke on noudettavissa.
Voinko tilata tai varata lääkkeen Yliopiston Apteekin myymälään toisen puolesta?
Voit tilata tai varata lääkkeen Yliopiston Apteekkiin myymälästä ostettavaksi myös toisen puolesta. Tällöin varattu lääke löytyy henkilöllisyystodistuksellasi, Kela-kortillasi tai YA-mobiilisovelluksen QR-koodillasi myymälän reseptitiskiltä. Kerrothan farmaseutille, että olet tehnyt varauksen toisen henkilön puolesta.
Huolehdithan, että kun noudat lääkkeen toisen puolesta apteekista, tarvitset sähköisen valtuutuksen tai toisen henkilön Kela-kortin tai tulostetun potilasohjeen.
Kuulin, että haluamani tuote on loppunut. Miten voin seurata saatavuutta?
Mikäli haluamasi tuote on loppunut, voit tilata sähköposti-ilmoituksen verkkosivuiltamme, kun tuotetta on taas tilattavissa verkkokaupastamme ya.fi. Sähköposti-ilmoitus saapuu sinulle, kun lääkettä on saapunut tukkuliikkeeseen ja se on tilattavissa apteekkeihin.
Verkossa, lääkeviranomaisen sivuilla on myös saatavuushäiriöhaku, jota kannattaa hyödyntää: Saatavuushäiriöt - Fimea.fi - Fimea
Voinko ostaa verkosta eläinlääkkeen?
Verkkoapteekista voi tilata sähköisellä lääkemääräyksellä määrättyjä reseptilääkkeitä. Eläinlääkkeet määrätään paperilla tai puhelimitse ja tämän vuoksi niitä ei ole tilattavissa verkosta. Voit halutessasi kuitenkin tilata/varata tarvitsemasi eläinlääkkeen Yliopiston Apteekin myymälään. Muista ottaa paperinen resepti mukaasi. Mikäli eläinlääkäri on määrännyt reseptin puhelimitse Yliopiston Apteekin myymälään, kerrothan siitä farmaseutille.