Tiedätkö, mitä apteekkityöntekijä tekee? Yliopiston Apteekin Tampereen toimipisteen apteekkityöntekijä Eeva Länsiö palvelee kassalla, huolehtii varastosta, purkaa kuormia ja hyllyttää tuotteita. Tärkeä työ kulissien takana takaa, että apteekin arki soljuu – ja että sinunkin apteekkikäyntisi sujuu jouhevasti.
Apteekkityöntekijä ei anna lääkeneuvontaa
Apteekeissa työskentelee farmaseuttisen henkilökunnan lisäksi muitakin ammattilaisia. Koska vain farmaseutit ja proviisorit voivat antaa lääkeneuvontaa, on tärkeää kutsua farmaseutti paikalle, kun lääketurvallisuus sitä vaatii.
"Voimme kuitenkin esimerkiksi antaa vinkkejä vaikkapa vanhemmalle, joka etsii lapselleen hiekkaleikkien kestävää aurinkotuotetta", Eeva kertoo
"Koska apteekkimme työntekijöillä on samankaltaiset työasut työtehtävistä riippumatta, asiakkaat lähestyvät lääkekysymyksillä myös meitä. Silloin kerron, että en ole farmaseutti ja pyydän odottamaan hetken, niin haen osaajan paikalle”, Eeva tarkentaa.
Apteekkityöntekijä tekee tarkkuutta vaativaa taustatyötä
Apteekkityöntekijät – eli niin sanottu tekninen henkilökunta – varmistavat, että apteekin arki sujuu moitteetta. Moni teknisen henkilökunnan työtehtävistä ei näy lainkaan asiakkaalle, mutta tärkeä taustatyö varmistaa farmaseuttien työskentelyn ja asiakaspalvelun sujuvuuden.
”Työpäivääni mahtuu paljon erilaisia tehtäviä, ja työmme onkin melkoista sillisalaattia – mukavaa, vaihtelevaa ja tarkkuutta vaativaa sillisalaattia. Varasto- ja tavaralogistiikka on asiakaspalvelun ohella tärkeä osa työtäni. Esimerkiksi varastokirjanpidon täytyy olla ajan tasalla", Eeva kuvailee työtehtäviään.
Tukkukuormia, hyllyttämistä ja kassalla palvelemista
Apteekkityöntekijän työ on ajoittain fyysistä, kun tavarakuormaa purkaessa saa nostella painavia tukkulaatikoita. Niissä toimipisteissä, joissa ei ole varastorobottia, apteekkityöntekijät auttavat lääkkeiden keräilyssä.
Päivät ovat vaihtelevia ja tehtävät vaihtuvat apteekissa vallitsevan tilanteen mukaan.
"Päivän mittaan siirryn joustavasti tehtävistä toisiin. Jos kassalle muodostuu jonoa, keskeytän tukkukuorman purun tai hyllyttämisen ja riennän kassalle auttamaan", Eeva kuvailee.
Myös myymälämarkkinointi on osa apteekkityöntekijän työtä.
"Osallistun esillepanojen suunnitteluun ja tavaroiden tilausmäärien arviointiin", Eeva kertoo.
Kuten moni muukin, myös Eeva on saanut kehittyä urallaan Yliopiston Apteekissa.
"Olen saanut laajentaa tehtävänkenttääni valtakunnalliseen, ympäri vuorokauden avoinna olevaan asiakaspalveluumme ja teenkin apteekkityön ohella työtä asiakaspalvelussamme parina päivänä viikossa", Eeva kertoo työstään.
Työporukassa huolehditaan niin asiakkaista kuin työkavereista
Eeva kertoo, että parasta hänen työssään ovat asiakkaat, työkaverit ja vaihtelevat työpäivät. Asiakkailta saatu palaute on se tärkein palaute, on se sitten risuja tai ruusuja.
"Meillä Tampereella on huipputyöyhteisö. Kun tulin Yliopiston Apteekkiin, huomasin heti, miten helppoa oli saada apua yli tehtävärajojen. Joskus asiakkaamme ovat kommentoineet, että meillä on varmasti kivaa töissä, sillä he ovat kuulleet, miten puhumme toisillemme. Lämmittää mieltä, että se välittyy asiakkaille asti", Eeva kuvailee työyhteisöään.
Tampereella tehdään asioita yhdessä.
"Olemme muun muassa muistaneet poislähteneitä työkavereita sukilla, jotka olemme kutoneet yhdessä. Taukotilassa jokainen on saanut kutoa kerroksen tai pari taidoista riippumatta. Välitämme asiakkaistamme, mutta myös toisistamme", Eeva kertoo.
Mikä apteekkityöntekijä?
- Apteekkityöntekijät vastaavat Yliopiston Apteekissa teknisistä ja tukitehtävistä, kuten lääkevarastosta ja lääkkeiden tilaamisesta. Lisäksi he palvelevat kassalla ja hyllyjen välissä.
- Lääkelain mukaan lääkeneuvontaa saa antaa vain farmaseuttinen henkilöstö eli farmaseutit ja proviisorit.
Tunnetko Yliopiston Apteekin arvot?
Toimintaamme ohjaavat yhteiset arvot ja merkitykselliseksi kokemamme työ. Uskomme, että hyvä asiakaspalvelu perustuu hyvinvoivaan henkilöstöön ja osaamisen jatkuvaan kehittämiseen.
Intohimo palvella – asiakaspalvelu on meille sydämen asia
Intohimo palvella näkyy meillä jokaisen asiakkaan välittävässä ja yksilöllisessä kohtaamisessa.
Haluamme olla tavoitettavissa aina silloin, kun sitä tarvitset. Siksi palvelemme apteekkiemme lisäksi myös verkkokaupan chatissa 8–22 ja puhelinpalvelussa ympäri vuorokauden.
Uskomme siihen, että jokainen meistä on ainutlaatuinen ja haluamme aina löytää parhaan ratkaisun juuri sinulle. Asiakaspalvelumallimme on kehitetty yhdessä koko henkilöstön kanssa, ja jokainen meistä on sitoutunut sen noudattamiseen.
Rohkeus uudistua – haluamme olla alamme edelläkävijöitä
Rohkeus uudistua ohjaa jatkuvasti kehittämään osaamistamme ja asiakaspalveluamme.
Muutos on meille mahdollisuus ja suhtaudumme siihen aina avoimin mielin. Meillä saa rohkeasti tuoda esiin uusia ajatuksia. Otamme mielellämme vastaan palautetta siitä, miten voisimme tehdä asiat vieläkin paremmin.
Kehitämme jatkuvasti osaamistamme ja jaamme sitä rohkeasti myös muille, niin nykyisille työkavereille kuin tulevaisuuden asiantuntijoille.
Tahto tehdä hyvää – teemme tärkeää ja merkityksellistä työtä
Tahto tehdä hyvää näkyy asiakaspalvelussamme ja tuoton käytössä suomalaiseen koulutukseen ja tutkimukseen.
Teemme tärkeää ja merkityksellistä työtä edistäessämme sinun ja läheistesi terveyttä ja hyvinvointia. Meillä on tärkeä rooli yhteiskunnassa myös erityistehtävien toteuttajana.
Siirrämme asiantuntijuuttamme eteenpäin tarjoamalla harjoittelupaikan farmasian opiskelijoille, valmistamme harvinaisia lääkkeitä ja rahoitamme tuotollamme tutkimusta.
Ilo onnistua yhdessä – iloitsemme yhdessä pienistäkin onnistumisista
Ilo onnistua yhdessä syntyy innostuksesta ja kannustaa työskentelemään yhteisen hyvän eteen.
Arvostamme yhdessä tekemistä ja tuemme sekä työkavereita että asiakkaitamme, myös vaikeina hetkinä. Puhallamme yhteen hiileen ja iloitsemme yhdessä niin isoista kuin pienistäkin onnistumisista.