Tiesithän, että farmaseuttimme ja kosmetologimme auttavat kaikissa apteekkiasioissasi myös puhelimitse ja chatin kautta? Chat- ja puhelinpalvelussa työskentelevä farmaseutti Julia Viilo ei koskaan tiedä, kuka soittaa tai viestittää seuraavaksi ja mihin kysymykseen tarvitaan vastausta. Juuri se on työn suola.
Huolestunut isä vai neuvoa kaipaava poliisi? – Farmaseutti on valmiina kaikkeen
Kun Julia vastaa työvuorossa puhelimeen, saattaa soittaja olla henkilö, joka kaipaa apua haavanhoitoon tai poliisi, joka tarvitsee apua tabletin tunnistamisessa. Chat- ja puhelinpalveluamme käyttävät niin asiakkaat, lääkärit kuin viranomaisetkin. Se tuo työhön hyvää haastetta.
"Kerran eräs isä viestitti minulle Espanjasta lomareissulta, että mitä lääkettä hänen pitäisi hakea sairastuneelle lapselle paikallisesta apteekista ja mikä olisi oikea annostus. Annostussuositukset vaihtelevat usein maiden välillä. Oli kiva antaa vanhemmalle varmistus siitä, kuinka toimia oikein", Julia muistelee.
Työnä ongelmanratkaisu – Mahdollisuus auttaa ja oppia uutta itsekin
Chat- ja puhelinfarmaseutin työssä kysymykset vaihtelevat laidasta laitaan. Julia kokee, että palkitsevinta työssä on mahdollisuus auttaa. Jokaisesta löytyneestä ratkaisusta ja ratkenneesta ongelmasta tulee onnistumisen tunne.
"Paras piirteeni on ratkaisukeskeisyys. Chat- ja puhelinpalvelussa esitetyt kysymykset ovat usein yksityiskohtaisempia kuin apteekissa, ja vastausten etsiminen on kiinnostavaa selvittelytyötä. Opin itsekin uutta", Julia kuvailee.
”Vanhaa rypsiöljyä lätynpaistoon?” – Erikoiset kysymykset ovat osoitus luottamuksesta
Yhden päivän aikana eteen voi tulla hyvin erilaisia tilanteita. Välillä Julialta saatetaan jopa kysyä, voiko vanhentunutta rypsiöljyä käyttää lättyjen paistamiseen. Vaikka Julian täytyy ohjeistaa asiakasta olemaan yhteydessä Ruokavirastoon, ottaa hän nämäkin kysymykset luottamuksenosoituksena.
Kuten monissa erikoisosaamista vaativissa ammateissa, niin myös farmaseutin työssä Julia törmää erilaisiin tiedusteluihin ympärillään.
"Vaikka olen vuosien aikana oppinut jättämään työasiat työpaikalle, niin välillä tuttavat ja läheiset soittelevat ja kyselevät minulta neuvoja. Olen sitten töissä tai vapaalla, olen farmaseutti kellon ympäri", Julia naurahtaa.

Pandemia toi asiakkaita verkkoapteekkiin – Tukena myös korona-aikana
Koronapandemia kuritti 2020-luvun alkuvuosina. Pandemia-aika toi verkkoapteekkiimme erityisen paljon asiakkaita. Chatin kautta farmaseutit ovat tavoitettavissa kätevästi mistä vain – ja he palvelvat myös Yliopiston Apteekin sovelluksessa.
"Chat-farmaseuttina olen aina ikään kuin asiakkaan taskussa valmiina. Asiakas voi olla minuun yhteydessä mistä ja milloin vain, vaikka mökiltä, lenkiltä, työpaikalta tai ulkomailta", Julia kuvailee.
Korona-aika on jäänyt Julialle erityisesti mieleen.
"Silloin tuntui erityisen hyvältä, että sai olla tukena ja apuna muille. Minulle on tärkeää, että saan olla töissä yrityksessä, joka tekee yhteiskunnallisesti tärkeää ja merkittävää työtä. Yliopiston Apteekin tuotto käytetään koulutukseen ja tutkimukseen", kertoo Julia.
Huumorintajuiset työkaverit ja kiitolliset asiakkaat – Palautteet jäävät mieleen
Julia kuvailee työyhteisöään porukaksi, jossa nauretaan paljon. Vaikka asiakkaiden kanssa usein käsitellään vakaviakin asioita, tuo huumorintajuiset työkaverit iloa ja tasa-painoa kiireisessä arjessa.
”Olen erityisen kiitollinen työyhteisöstäni. Nauru on auttanut jaksamaan myös kiireen keskellä. Kerran työkaverini kysyi asiakkaalta chatissa, haluaako hän ostaa mintun vai sitruuna-liman makuisia kalsiumtabletteja. Silloin meitä nauratti, että herkullinen maku tuo sitruuna-lima", Julia nauraa.
Asiakkaiden sydämelliset palautteet ja kiitokset lämmittävät aina.
Mieleenpainuvin palaute on ollut se, kun asiakas kertoi saaneensa Julialta sympatiaa ja toivoa ja näkevänsä chat-keskustelumme jälkeen valoa tunnelin päässä.
"Palautteita lukiessa muistan aina, miksi teen tätä työtä”, Julia tiivistää.

Chat- ja puhelinpalvelu – Olemme täällä sinua varten
- Chat- ja puhelinpalvelumme farmaseutit ja kosmetologit auttavat kaikissa apteekkiasioissasi ja pulmissasi.
- Lisäksi reseptilääkkeiden tilaaminen verkkoapteekistamme hoituu aina joko chat- tai puhelinpalvelun kautta.
- Voit kysyä chatissa tai puhelimitse paitsi neuvoa ja tuotesuosituksia, myös tiedustella muun muassa sähköisiin resepteihin liittyvistä asioista.
- Chat-palvelu neuvoo osoitteessa ya.fi joka päivä kello 8–22. Pääset chatiin myös Yliopiston Apteekin sovelluksen kautta.
- Puhelinpalvelumme auttaa ympäri vuorokauden numerossa 0300 20200 (0,85 €/min + pvm/mpm, jonotus pvm/mpm).
Miksi chat tai puhelu?
- Joidenkuiden mielestä chatin kautta tai puhelimessa on miellyttävämpi hankkia esimerkiksi intiimit reseptilääkkeet, kun keskustelu käydään kahden kesken kasvottomasti eikä apteekin ihmisvilinässä.
- Chatin mukava puoli on myös se, ettei keskustelua tarvitse tarkkailla joka hetki, vaan voit irtautua siitä hetkeksi ja välissä vaikka vastata työpuheluun tai piipahtaa lastenhuoneessa.
Mistä aiheista voin kysyä?
- Voit kysyä mistä tahansa mieltäsi askarruttavasta apteekkiasiasta. Monet kysyvät lääkkeiden yhteisvaikutuksista, lasten lääkeannoksista sekä raskaus- ja imetysajan lääkkeidenkäytöstä.
- Jos haluat kysyä oireistasi, farmaseutit osaavat arvioida, olisiko itsehoitolääkkeistä apua vai kannattaisiko sinun käydä lääkärillä.
- Muistathan, että Yliopiston Apteekista saat asiantuntevaa apua myös ihon- ja kauneudenhoitoon liittyviin kysymyksiin.
- Kaikki kysymykset ovat arvokkaita, eikä tyhmiä tai hassuja kysymyksiä ole. Ota siis rohkeasti yhteyttä!
Asiantuntijana Yliopiston Apteekin farmaseutti Julia Viilo.