Toimitusehdot
YLIOPISTON APTEEKIN KULUTTAJAVERKKOAPTEEKIN TILAUS- JA TOIMITUSEHDOT
Voimassa 17.02.2025 alkaen
1. Soveltamisala
Näitä Yliopiston Apteekin verkkoapteekin yleisiä tilaus- ja toimitusehtoja ("Ehdot") sovelletaan Yliopiston Apteekin verkkoapteekkiin osoitteessa www.ya.fi ("Verkkoapteekki") ja Verkkoapteekin tuotteita ("Tuotteet") koskeviin tilauksiin ja ostotapahtumiin kuluttajakaupassa.
Verkkoapteekissa myyjänä toimii:
Yliopiston Apteekki (y-tunnus 0202635-1)
Valimotie 7, 00380, Helsinki
Asiakaspalvelun puhelinnumero: 09 5420 4500 (pvm/mpm)
TUOTTEIDEN TILAAMINEN VERKKOAPTEEKISTA EDELLYTTÄÄ NÄIDEN EHTOJEN HYVÄKSYMISTÄ. Yliopiston Apteekki voi muuttaa toimitusehtoja yksipuolisesti, tutustu toimitusehtoihin ennen kuin tilaat Verkkoapteekistamme. Hyväksymällä nämä Ehdot olet samalla tietoinen siitä, että voimme lähettää sinulle tilaukseesi liittyviä sähköposti- ja/tai tekstiviestejä. Tutustu myös sivuston käyttöehtoihin ja käyttäjien tietosuojaan.
2. Tuotteiden tilaaminen
Tilauksia Verkkoapteekista voivat tehdä 16 vuotta täyttäneet yksityishenkilöt, jotka eivät harjoita jälleenmyyntitoimintaa. Alle 18-vuotiaat voivat tehdä ostoksia vain huoltajan luvalla.
Ennen Tuotteiden tilaamista sinun tulee varmistaa, että Tuotteet soveltuvat aikomaasi käyttötarkoitukseen. Tilattaessa Verkkoapteekista Tuotteisiin tutustuminen tapahtuu tuotekuvan ja tuotekuvauksen avulla. Lisäksi lääkeneuvontaa, tuotetietoa ja muuta apua ostamiseen saat Verkkoapteekin chat- tai puhelinpalvelusta.
Mikäli haluat ostaa reseptilääkkeitä, lisäneuvontaa vaativia itsehoitolääkkeitä, 18 vuoden ikää edellyttäviä Tuotteita, tai haluat hyödyntää kanta-asiakkaan edut, on sinun rekisteröidyttävä Verkkoapteekkiin.
Mikäli Verkkoapteekissa on merkintä kaupanpäällisestä, saat lisättyä kaupanpäällisen ostoskoriin, kun edun edellyttämät ostoehdot täyttyvät ja etutuotteita on vielä jäljellä. Ostoehdot mainitaan Verkkoapteekissa. Kaupanpäällisen saat valittua ostoskorissa ja kassalla nousevan ponnahdusikkunan kautta. Kaupanpäällinen ei nouse automaattisesti tilaukselle, vaan se tulee aina valita ponnahdusikkunan kautta. Jos ponnahdusikkunaa ei muodostu, kaupanpäällinen ei ole valittavissa. Kaupanpäällistä ei voida lisätä tilaukselle jälkikäteen.
3. Kanta-asiakkaaksi rekisteröityminen ja kanta-asiakasetujen hyödyntäminen
Kanta-asiakkaaksi rekisteröityminen tapahtuu vahvan tunnistautumisen kautta. Rekisteröitymisen jälkeen palveluun kirjaudutaan seuraavilla kerroilla vahvalla tunnistautumisella tai käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Sinun on pidettävä käyttäjätunnus ja salasana salassa. Kirjaudu Verkkoapteekistamme ulos, kun lopetat asioinnin.
Olet henkilökohtaisesti vastuussa kaikista ostotapahtumista, jotka tehdään tiliäsi ja tunnuksiasi käyttäen ja sitoudut ilmoittamaan viivytyksettä, mikäli käyttäjätunnuksesi ja/tai salasanasi joutuvat kolmannen osapuolen haltuun, jolloin pidätämme oikeuden sulkea tai poistaa käyttäjätunnuksesi ennalta ilmoittamatta. Vastaat siitä, että Verkkoapteekin ostotapahtumien yhteydessä antamasi osto- ja tilitiedot ovat ajan tasalla, täydellisiä ja paikkansapitäviä.
Palveluun kirjautumalla saat itsellesi Yliopiston Apteekin kanta-asiakastarjoukset ja -edut. Ostojasi ei voida jälkikäteen liittää ostotietoihisi, eikä niistä voi saada jälkikäteen tarjoushintaa, mikäli olet asioinut Verkkoapteekissa rekisteröitymättömänä käyttäjänä. Palveluun voi kirjautua myös kesken ostamisen eli vielä siinä vaiheessa, kun Tuotteita on jo poimittu ostoskoriin.
4. Reseptilääkkeiden tilaaminen ja tilausrajoitukset
Reseptilääkeostot edellyttävät asiakkaan vahvaa tunnistamista Verkkoapteekissa. Ostaaksesi reseptilääkkeitä Verkkoapteekista sinulla on lisäksi oltava sähköinen resepti. Verkkoapteekissa farmaseutit palvelevat sinua suojatussa chat-yhteydessä, jonka kautta hoidetaan reseptilääkkeiden ja itsehoitotuotteiden ostamiseen liittyvä neuvonta. Reseptilääkeoston yhteydessä voit pyytää ostoksestasi laskelman. Laskelman hinta on 1€. Laskelma toimitetaan paperisena kopiona tilauksen mukana.
Osaa apteekkituotteista ei voi ostaa Verkkoapteekista, kuten Tuotteita, jotka tulee säilyttää sekä varastoinnin että käytön ajan kylmässä. Tiettyjen reseptilääkkeiden myynnissä on lisäksi lakisääteisiä rajoituksia. Näiden tuotteiden osalta Verkkoapteekissa näytetään tuotetiedot, mutta tilaaminen ei ole mahdollista.
Osa Verkkoapteekissa myytävistä Tuotteista edellyttää farmaseutin lisäneuvontaa. Tällaisia Tuotteita ovat esimerkiksi lisäneuvontaa vaativat itsehoitolääkkeet, kuten jälkiehkäisyvalmisteet ja orlistaatti-valmisteet. Nämä Tuotteet voi ostaa Verkkoapteekista vain farmaseutin kanssa joko chatissa tai puhelimessa käytävän lääkeneuvonnan yhteydessä. Näiden Tuotteiden ostaminen edellyttää rekisteröitymistä Verkkoapteekin käyttäjäksi.
5. Hinnat, toimituskulut ja verot
Tuotteesta veloitetaan se hinta, joka on ilmoitettu Verkkoapteekissa tilauksen tekoajankohtana. Hinta näkyy tilauksesi koontitiedoissa ennen tilauksen lähettämistä ja vahvistetaan tilausvahvistuksessa. Jos Verkkoapteekissa ilmoitettu hinta on virheellinen ilmeisen kirjoitusvirheen tai muun ilmeisen erehdyksen vuoksi, virheellinen hinta ei sido Yliopiston Apteekkia.
Käytettäessä mahdollista alennuskoodia, alennettu hinta näkyy tilauksesi koontitiedoissa ennen maksusuoritusta koodin syöttämisen jälkeen. Alennuskoodia ei voida huomioida jälkikäteen. Alennuskoodi toimii vain normaalihintaisiin tuotteisiin, ellei alennuskoodin yhteydessä erikseen ilmoiteta muuta.
Pidätämme oikeuden muuttaa Verkkoapteekissa ilmoitettuja hintoja ennalta ilmoittamatta. Muutettuja hintoja sovelletaan hinnanmuutoksen voimaantulon jälkeen tehtyihin tilauksiin. Reseptilääkkeen vähittäishinta on kaikissa Suomen apteekeissa sama (Valtioneuvoston asetus lääketaksasta 713/2013). Tuotesivuilla näkyviin hintoihin lisätään reseptinkäsittelyssä lääketaksa-asetuksen mukainen 2,47 euron toimitusmaksu. Tämä ilmoitetaan tuotesivulla.
Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron sekä muut soveltuvat verot, mutta eivät sisällä toimituskuluja.
Mahdolliset toimituskulut näytetään tilauksesi yhteenvedossa ennen maksusuoritusta. Katso lisätietoja toimitusmaksuista.
6. Maksaminen
Maksupalvelutarjoaja
Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun Yliopiston Apteekille. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa.
Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
http://paytrail.com/kuluttaja/tietoa-maksamisesta
Kun olet hyväksynyt tilauksen kassasivulla, sitä ei voi enää muuttaa. Ennen tilauksen hyväksymistä varmista tilauksen tiedot, kuten Tuotteet, määrät, toimitusaika-arvio sekä yhteystiedot. Vahvistamalla tilauksen hyväksyt nämä Ehdot. Tilauksen vahvistamisen jälkeen saat sähköisen tilausvahvistuksen sähköpostiisi. Tilausvahvistuksessa on tilausnumero, jolla tilaustasi käsitellään. Tietosuojasyistä sähköpostitse ei lähetetä eriteltyjä tietoja tilaamistasi reseptilääkkeistä, vaan ne korvataan maininnalla ’Reseptilääke’ tuoterivillä. Huomioithan, että tiettyjen maksutapojen yhteydessä saatetaan edellyttää, että sinun tulee ilmoittaa mahdollisista reklamaatioista ja muista ongelmatilanteista maksupalvelun tarjoajalle.
Tilausyhteenvedon voi tulostaa Verkkoapteekista heti maksamisen jälkeen. Mikäli käytät palvelua sisäänkirjautuneena, voit myöhemmin tarkastella tilausyhteenvetoasi kirjautumalla asiakastilillesi. Sisäänkirjautumattomana tehdyn tilauksen yhteenveto ei säily palvelussa, kun sivulta siirrytään pois.
7. Tilauksen käsittely ja sopimuksen syntyminen
Sopimus syntyy, kun toimitamme sinulle tilausvahvistuksen. Suosittelemme, että säilytät tilausvahvistuksen, sillä se on ostokuittisi.
Yliopiston Apteekki voi tarvittaessa jättää tilauksen toimittamatta tai irtisanoa asiakkuuden, mikäli asiakasta epäillään esimerkiksi väärinkäytöstä. Väärinkäytöksistä voidaan ilmoittaa viranomaisille. Mikäli tilausta ei voida toimittaa tai asiakkuus irtisanotaan, asiakkaalle ilmoitetaan tästä viipymättä.
8. Toimitusajat ja -tavat
Verkkoapteekista tilatut Tuotteet toimitetaan valitsemaasi noutopisteeseen. Talvisin lääkkeet voidaan toimittaa kuljetuskumppaniemme toimesta, jotka pystyvät takaamaan, että lääkkeet kuljetetaan asianmukaisissa lämpötiloissa.
- Tilausten käsittelyaika on 0-3 arkipäivää.
- Kuljetusaika on pääsääntöisesti 1-2 arkipäivää (pl. pikanouto ja muut pikatoimitustavat).
- Arvioitu toimitusaikahaarukka kerrotaan kassasivulla ennen tilauksen hyväksymistä ostoskorin sisällön, toimitustavan ja varastotilanteen perusteella.
- Toimitusta ei ole mahdollista nopeuttaa annetusta arviosta.
- Osaan postinumeroalueista kuljetusyhtiöillä ei ole toimituksia päivittäin, jolloin toimitusaika voi olla arvioitua pidempi. Pitkistä toimituskatkoksista tai yllättävistä tuotepuutoksista ilmoitetaan asiakkaalle erikseen.
- Tuotteiden, jotka eivät ole varastotuotteitamme, toimitusaika on noin viikko.
- Ilmoitetut toimitusajat ovat aina arvioita.
Toimitusosoitteen tulee olla Suomessa tai Ahvenanmaalla. Tilaaja voi valita toimitusosoitteeksi ja vastaanottajaksi myös muun kuin oman osoitteensa.
Huomioithan, että toimitusosoite sekä ostoskorin sisältö, koko tai paino saattavat vaikuttaa kassasivulla tarjolla oleviin toimitustapoihin. Toimitustapa ja toimitusmaksu hyväksytään aina tilaamisen yhteydessä ja kustannukset lisätään ostoskorin tuotteiden hintaan. Ajantasaiset toimitusmaksut on kuvattu maksu- ja toimitustavat -sivulla.
Valittavissa olevat toimitustavat ovat:
-
- Toimitus keskusvarastolta Yliopiston Apteekiin:
Voit noutaa kaikki Verkkoapteekista tekemäsi tilaukset Yliopiston Apteekista, jolloin toimitus on maksuton. Ajankohtaisen toimitusaika-arvion näet toimitustavan valinnan yhteydessä. Tilauksen saapumisesta ilmoitetaan tekstiviestillä ja paketin voi noutaa valitusta Yliopiston Apteekista seitsemän päivän ajan. Mikäli tilauksen noutamiseen vaaditaan henkilöllisyystodistus, siitä ilmoitetaan tekstiviestissä. - Pikanouto Yliopiston Apteekista:
Voit tehdä tilauksen Verkkoapteekissa ja noutaa Tuotteet valitsemastasi Yliopiston Apteekista. Pikanouto on maksuton, kun tilaus tehdään kirjautuneena kanta-asiakkaana. Voit tilata pikanoudon, mikäli kaikki verkkotilauksesi Tuotteet ovat saatavilla valitsemastasi apteekista. Saat tekstiviestin, kun tilauksesi on noudettavissa valitsemastasi Yliopiston Apteekista. Asiakasmäärät apteekissa voivat vaikuttaa tilauksen käsittelyaikaan. Odotathan aina tekstiviestiä ennen tilauksen noutoa. Lähetys on noudettavissa seitsemän päivän ajan.
Mikäli valitset toimitustavaksi pikanoudon lähellä toimipisteen sulkeutumisajankohtaa tai sen jälkeen, tilauksen toimitus siirtyy seuraavaan päivään. Voit noutaa tilauksen vasta, kun saat tekstiviestin sen saapumisesta. Mikäli tilauksen noutamiseen vaaditaan henkilöllisyystodistus, siitä ilmoitetaan tekstiviestissä. - Postin pakettiautomaatti:
Ajankohtainen toimitusaika-arvio ilmoitetaan toimitustavan valinnan yhteydessä kassasivulla. Paketin saapumisesta ilmoitetaan tekstiviestillä, sähköpostilla ja OmaPosti-sovelluksessa. Lähetyksen kulkua voit seurata lähetystunnuksen avulla. Paketin voi noutaa Postin ilmoittamalla lokerokoodilla. Lähetys on noudettavissa seitsemän päivän ajan. Mikäli valittu pakettiautomaatti on täynnä, Posti kuljettaa paketin lähimpään noutopisteeseen ja saat siitä ilmoituksen. Tämä toimitustapa ei ole valittavissa lämpötilaherkille lääketoimituksille talviaikaan. - Postin noutopiste:
Ajankohtainen toimitusaika-arvio ilmoitetaan toimitustavan valinnan yhteydessä kassasivulla. Paketin saapumisesta ilmoitetaan sähköpostilla ja tekstiviestillä tai OmaPosti-mobiilisovelluksessa. Lähetys on noudettavissa seitsemän päivän ajan. Lähetyksen kulkua voit seurata lähetystunnuksen avulla. Tämä toimitustapa ei ole valittavissa lämpötilaherkille lääketoimituksille talviaikaan. - Postin kotiinkuljetus:
Ajankohtainen toimitusaika-arvio ilmoitetaan toimitustavan valinnan yhteydessä kassasivulla. Posti sopii vastaanottajan kanssa toimitusajankohdan. Kotiinkuljetus toimii arkisin klo 9–21. Tilaus toimitetaan henkilökohtaisesti eikä sitä voida jättää esimerkiksi oven taakse. Mikäli vastaanottajaa ei tavoiteta, jätetään paketti noudettavaksi lähimpään postitoimipisteeseen. Tämä toimitustapa ei ole valittavissa lämpötilaherkille lääketoimituksille talviaikaan. - Budbee kotiinkuljetus:
Ajankohtainen toimitusaika-arvio ilmoitetaan toimitustavan valinnan yhteydessä kassasivulla. Budbeen kotiinkuljetus toimii arkisin klo 17–22. Budbee ilmoittaa arvioidun toimitusajan toimituspäivänä n. klo 14.00. Mikäli vastaanottajaa ei tavoiteta osoitteesta, saat tiedon tekstiviestinä ja voit sopia uuden toimitusajan. Tilaus toimitetaan henkilökohtaisesti eikä sitä voida jättää esimerkiksi oven taakse. Budbee kotiinkuljetus on käytössä pääkaupunkiseudulla, Lahdessa, Turussa, Tampereella, Jyväskylässä, Joensuussa ja Oulussa. Tämä toimitustapa ei ole valittavissa lämpötilaherkille lääketoimituksille talviaikaan. - DB Schenkerin noutopistepaketti:
Ajankohtainen toimitusaika-arvio ilmoitetaan toimitustavan valinnan yhteydessä kassasivulla. Voit valita noutopisteen tilausta tehdessäsi. Paketin saapumisesta ilmoitetaan tekstiviestillä. Henkilöllisyys on todistettava pakettia noudettaessa. Lähetys on noudettavissa seitsemän päivän ajan. Lähetyksen kulkua voi seurata lähetysseurannan kautta (viitetyyppi: lähettäjän viitenumero ja viite-kenttään tilausnumero). - DB Schenkerin kotiinkuljetus:
Ajankohtainen toimitusaika-arvio ilmoitetaan toimitustavan valinnan yhteydessä kassasivulla. Kotiinkuljetus tapahtuu arkisin pääsääntöisesti klo 8–16 välillä. Mikäli pakettia ei saada toimitettua, DB Schenker ilmoittaa vastaanottajalle ja jättää yhteydenottopyynnön uuden toimitusajan sopimiseksi. Tilaus toimitetaan henkilökohtaisesti eikä sitä voida jättää esimerkiksi oven taakse. - Fiugen kotiinkuljetus:
Näet ajankohtaisen toimitusaika-arvion toimitustavan valinnan yhteydessä. Kotiinkuljetus tapahtuu arkisin pääsääntöisesti klo 17–21 välillä. Tilauksen seurantalinkki lähetetään tekstiviestitse, kun tilaus on lähtenyt matkaan. Tilaus toimitetaan henkilökohtaisesti eikä sitä voida jättää esimerkiksi oven taakse. Fiugen kotiinkuljetus on käytössä Helsingin, Espoon ja Vantaan postinumeroalueilla. - Fiugen pikatoimitus
Tilaus toimitetaan asiakkaan antamaan osoitteeseen arkisin ma-pe klo 17–22 välillä (ei arkipyhinä). Osoitteen tulee olla kiinteän tieyhteyden piirissä. Klo 14.30 mennessä tehdyt tilaukset toimitetaan saman päivän aikana. Klo 14.30 jälkeen tehdyt tilaukset ohjautuvat seuraavaan mahdolliseen iltaan, jolloin toimituksia tehdään. Toimitusaika kerrotaan kassasivullamme. Tilauksen seurantalinkki lähetetään tekstiviestitse, kun tilaus on lähtenyt matkaan. Emme voi ottaa huomioon asiakkaan tarkkoja toiveita toimituksen kellonajasta. Tilaus toimitetaan henkilökohtaisesti eikä sitä voida jättää esimerkiksi oven taakse. Mikäli vastaanottajaa ei tavoiteta, paketti palautuu Yliopiston Apteekkiin. Fiugen pikatoimitus on käytössä Helsingin, Espoon ja Vantaan postinumeroalueilla. - Wolt-pikatoimitus
Tilaus toimitetaan perille asiakkaan antamaan osoitteeseen (kiinteän tieyhteyden piirissä). Wolt-pikatoimitus on käytössä Espoossa, Helsingissä, Joensuussa, Jyväskylässä, Kemissä, Lahdessa, Lappeenrannassa, Oulussa, Porissa, Salossa, Savonlinnassa, Tampereella, Turussa ja Vantaalla. Voit tarkistaa verkkoapteekkimme kassalla postinumeron perusteella, onko Wolt-pikatoimitus valittavissa asuinalueellasi. Arvioitu toimitusaika kerrotaan kassasivulla ja asiakkaalle toimitetaan tarkennettu toimitusaika-arvio toimitusprosessin edetessä sähköpostilla ja tekstiviestillä. Lähetys luovutetaan vain suoraan vastaanottajalle (ei voi jättää oven taakse), joten vastaanottajan tulee olla paikalla, kun kuljettaja toimittaa tilauksen. Saat Wolt-tilauksen yhteydessä henkilökohtaisen numerokoodin tekstiviestillä. Tilauksen luovutuksen yhteydessä Wolt-lähetti tarkistaa, että asiakkaan tekstiviestillä saama numerokoodi vastaa tilauksen tietoja. Mikäli vastaanottajaa ei tavoiteta, paketti palautuu Yliopiston Apteekkiin, ja asiakkaan tulee itse noutaa paketti sieltä. Pakettia ei voida lähettää uudelleen. Toimituskulua ei palauteta, jos asiakas ei ole ollut vastaanottamassa tilaustaan.
- Toimitus keskusvarastolta Yliopiston Apteekiin:
9. Erikoistoimitusmaksu
Joissain tapauksissa Tuotteisiin voidaan lisätä erikoistoimitusmaksu, jolla katetaan Tuotteen poikkeavat toimituskustannukset, kuten poikkeuksellisen painavat lähetykset tai lämpötilaherkkyyden vuoksi tarvittavat erityiset pakkausmateriaalit. Jos ostoskorissa olevalla Tuotteella on erikoistoimitusmaksu, muiden tuotteiden toimittamisesta ei peritä erikseen toimituskustannuksia.
10. Tuotteiden peruuttamisoikeus
Sinulla on kuluttajansuojalain mukainen oikeus peruuttaa Verkkoapteekissa tekemäsi tilaus 14 vuorokauden kuluessa tilattujen tuotteiden (tai viimeisen tavaraerän) vastaanottamisesta.
Lain tarkoituksena on antaa sinulle oikeus tutustua tuotteeseen niin kuin se on mahdollista apteekissa. Voit tutustua pakkauksen sisältöön ja tuotteeseen, mutta olet velvollinen käsittelemään hallussasi olevia Tuotteita huolellisesti.
Jos haluat perua tekemäsi tilauksen, sinun on ilmoitettava tästä Yliopiston Apteekille sähköisellä palautuslomakkeella tai asiakaspalvelukanaviemme kautta viimeistään 14 päivän kuluessa tavaran vastaanottamisesta tai sopimuksen tekemisestä sekä palautettava Tuotteet näiden Ehtojen kohdassa 12 sanotun mukaisesti. Sinun ei tarvitse esittää perusteluja sille, miksi haluat käyttää peruuttamisoikeuttasi. Tällöin hyvitämme tilauksesi Tuotteet siltä osin, kuin Tuotteet ovat hyvitettävissä.
Palauttamasi tuotteen tulee olla myyntikelpoinen ja sinetöityjen tuotteiden tulee olla avaamattomia.
Peruutusoikeutta ei ole
- lääkkeillä
- reseptillä ostetuilla tuotteilla
- avatuilla hygienia- tai terveystuotteilla
11. Noutamatta jätetyt ja palautuneet Tuotteet
Huomioithan, että pelkkä Tuotteen palauttaminen tai noutamatta jättäminen toimituspaikasta ei ole riittävää peruuttamisoikeuden käyttämiseksi. Sinun vastuullasi on tarvittaessa näyttää, että olet tehnyt ilmoituksen peruuttamisoikeuden käyttämisestä edellä kuvatulla tavalla.
Säilytämme noutamatta jätettyjä ja palautuneita tuotteita seuraavasti:
- Reseptilääkkeitä sisältäviä tilauksia säilytetään 90 päivää.
- Itsehoitolääkkeitä sisältäviä tilauksia säilytetään 30 päivää.
- Muut noutamatta jätetyt ja palautuneet tilaukset säilytetään 30 päivää.
Mikäli asiakas ei ole mainitun säilytysajan kuluessa noutanut tilausta tai pyytänyt tilauksen uudelleen lähetystä, Yliopiston Apteekki purkaa tilausta koskevan sopimuksen asiakkaan sopimusrikkomuksen johdosta. Tällöin tilausta ei hyvitetä. Asiakas voi pyytää tilauksen uudelleen lähetystä yhden kerran.
12. Tuotteiden palauttaminen ja vastuu vastaanotetusta Tuotteesta
Voit palauttaa Tuotteen maksuttomasti Yliopiston Apteekkiin tai Postin toimipisteeseen. Postin palautustunnus on ilmoitettu verkkosivujen palautus- ja reklamaatio-osiossa. Pyydä Postista kuitti lähetetystä tuotteesta ja säilytä se vähintään kolme kuukautta. Kuitti on tosite tuotteen palauttamisesta.
Tuotepalautukset on tehtävä viivytyksettä ja viimeistään 14 vuorokauden kuluessa peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Pakkaa palautettavat Tuotteet huolellisesti, jotta ne eivät vaurioidu toimituksessa. Suosittelemme käyttämään alkuperäispakkausta. Kaikki palautettavaan Tuotteeseen liittyvät tarvikkeet ja pakkauksen mukana tulleet osat sekä kaupanpäälliset on palautettava Tuotteen mukana.
Huomioithan, että jos olet käyttänyt Tuotetta tai muutoin käsitellyt Tuotetta muulla tavalla kuin mikä on tarpeen Tuotteen luonteen, ominaisuuksien tai toimivuuden toteamiseksi, vastuullasi on korvata mahdollinen palautetun Tuotteen arvon alentuminen Tuotteen täyteen hintaan asti.
13. Maksun palautus
Peruutetun tilauksen maksun palautus suoritetaan käytetyn maksupalveluntarjoajan kautta.
- Mikäli ostos on tehty Klarna Checkout -maksunvälityspalvelun kautta, palautus tapahtuu Klarnan kautta.
- Muissa tapauksissa palautus suoritetaan Paytrailin kautta.
- Hyvitys koskee ainoastaan palautettavia tuotteita, eikä se kata toimitusmaksuja. Yliopiston Apteekilla on oikeus pidättyä maksun palautuksesta, kunnes palautetut tuotteet on vastaanotettu tai kunnes asiakas on esittänyt todisteen tuotteiden palauttamisesta.
14. Tuotteiden virheet
Vastaamme toimittamiemme Tuotteiden virheistä kuluttajansuojalain mukaisesti. Emme vastaa virheistä, jotka johtuvat Tuotteen vääränlaisesta käsittelystä, tavanomaisesta kulumisesta tai asennus-, käyttö- tai hoito-ohjeiden laiminlyönnistä.
Mikäli saamasi Tuote on viallinen tai virheellinen, täytä Yliopiston Apteekin sähköinen tuotereklamaatiolomake ja kirjaa, mikä vika tai virhe Tuotteessa on. Jos olet saanut väärän Tuotteen (Yliopiston Apteekin toimitusvirhe), ilmoita siitä tuotereklamaatiolomakkeen kautta. Molemmissa tapauksissa kerro sähköisellä lomakkeella, haluatko uuden Tuotteen tilalle vai rahojen palautuksen.
Jos joku muu kuin Yliopiston Apteekki on antanut tuotteelle takuun, Tuotteen virheistä takuun perusteella on vastuussa ainoastaan takuun antaja, ei Yliopiston Apteekki.
15. Vastuunrajoitus
Yliopiston Apteekki ei vastaa mistään tilaukseen, toimitukseen, tuotteeseen tai palveluun liittyvästä välillisestä tai välittömästä vahingosta muutoin kuin mitä kuluttajansuojalain tai muun lain pakottavista velvoitteista johtuu.
Pidätämme oikeuden varastoeroihin, teknisiin ongelmiin, tuotteen ominaisuuksien muutokseen ja mahdollisiin typografisiin virheisiin sivustollamme ja mainoksissamme. Pidätämme oikeuden perua virheelliset tilaukset tai jotka sisältävät virheellisiä henkilötietoja.
16. Viestintä asiakkaille, henkilötietojen käsittely ja tietosuoja
Tilauksen yhteydessä asiakkaalle lähtee sähköpostitse tilausvahvistus, joka sisältää tilausnumeron sekä mahdollisesti muuta tietoa.
Asiakkaan yhteystietoja (sähköposti ja/tai puhelinnumero) voidaan käyttää tuoteturvallisuuteen liittyvissä ilmoituksissa, kuten varoituksissa tai palautusmenettelyissä. Tietoja hyödynnetään ainoastaan asiakkaan tuoteturvallisuuden varmistamiseksi.
Rekisteröitymisen yhteydessä liityt Yliopiston Apteekin kanta-asiakkaaksi ja tietosi tallennetaan Yliopiston Apteekin kanta-asiakasrekisteriin.
Yliopiston Apteekin asiakastiedot ja tilaukset siirtyvät Yliopiston Apteekin käyttöön suojatussa verkkoyhteydessä (SSL-salaus). Yliopiston Apteekki huolehtii asiakastietojen asianmukaisesta käsittelystä ja säilyttämisestä. Lisätietoa henkilötietojen käsittelystä löydät asiakasrekisterin rekisteriselosteesta.
Mikäli haluat saada sähköpostiisi tietoa Yliopiston Apteekin parhaista tarjouksista sekä muuta ajankohtaista tietoa hyvinvoinnista, voit rekisteröityneenä asiakkaana tilata itsellesi kanta-asiakkaiden uutiskirjeen.
Kirjautumalla palveluun voit hallita omia yhteystietojasi, tarkastella sisäänkirjautuneena tekemiäsi verkkotilauksia, pyytää sähköisen reseptisi uusimista ja varmistaa samaan asiakasyhteisöön kuuluvien henkilöiden nimet sekä sallia tai kieltää Yliopiston Apteekin lähettämän asiakaspostin.
17. Linkit ulkopuolisille sivuille
Verkkoapteekki voi sisältää linkkejä kolmansien osapuolten sivuille tai palveluihin. Yliopiston Apteekki ei voi vaikuttaa kolmansien osapuolten sivuihin tai palveluihin, joilla on omat käyttöehtonsa ja tiedonkeruumenetelmänsä. Yliopiston Apteekki ei vastaa näiden sivustojen palveluista tai sisällöstä.
18. Ehtojen muuttaminen
Yliopiston Apteekki pidättää oikeuden muuttaa Verkkoapteekin tilaus- ja toimitusehtojaan. Muutoksista ei viestitetä erikseen Verkkoapteekin asiakkaille. Ajantasaiset tilaus- ja toimitusehdot löytyvät Verkkoapteekin sivuilta ja ne on linkitetty kassasivulle tilauksen vahvistamisen yhteyteen. Päivitettyjä ehtoja sovelletaan tilauksiin, jotka on tehty uusien ehtojen voimaantulopäivänä tai sen jälkeen.
19. Ylivoimainen este
Yliopiston Apteekki ei vastaa velvoitteensa laiminlyönnistä, joka johtuu sen vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta esteestä, jota Yliopiston Apteekki ei kohtuudella ole voinut ottaa huomioon sopimuksentekohetkellä ja jonka vaikutuksia se ei kohtuudella olisi voinut välttää tai voittaa.
20. Sovellettava laki ja riitojen ratkaisu
Näihin Ehtoihin, Verkkoapteekkiin ja Verkkoapteekissa tehtyihin ostotapahtumiin sovelletaan Suomen lakia, lukuun ottamatta sen lainvalintasäännöksiä.
Osapuolet pyrkivät ratkaisemaan mahdolliset erimielisyydet ensisijaisesti neuvotteluin. Jos kauppasopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi.
Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).
Voit myös viedä riidan ratkaistavaksi Verkkovälitteisen riidanratkaisun foorumille osoitteessa http://ec.europa.eu/odr.