Apteekit
Apteekeissa hyvinvointituotteiden myynti kasvoi
Apteekkiemme myynti oli 280,4 miljoonaa euroa (+0 %), mikä oli 78 prosenttia konsernin myynnistä.
Yliopiston Apteekilla on 17 apteekkia 14 kaupungissa eri puolilla Suomea. Myynti kasvoi hyvinvointituotteiden tuoteryhmässä, johon kuuluu laaja valikoima ihonhoitotuotteita, ravintolisiä ja muita ei-lääkkeellisiä tuotteita.
Tutkitusti korkeatasoinen asiakaskokemuksemme perustuu henkilöstön osaamiseen ja asiakaspalvelumalliimme, jota toteutamme kaikissa apteekeissamme. Asiakaspalvelumalliimme sisältyvät pitkät aukioloajat, ensiluokkainen palvelu, monipuoliset kanta-asiakasedut ja laaja tuotevalikoima.
Meillä on kumppaniapteekkiverkosto, jonka kanssa teemme yhteistyötä hyvinvointituotteiden, palveluiden, kanta-asiakkuuden ja markkinoinnin osalta. Vuonna 2023 kumppaniapteekkiemme verkosto laajeni viidenteen apteekkiin, kun yhteistyö Kotkan 2. apteekin kanssa alkoi maaliskuussa.
Palvelemme monikanavaisesti
Vuonna 2023 tiivistimme entisestään yhteistyötä apteekkien, verkkoapteekin ja terveydenhuollon palveluiden välillä. Tiiviimmällä yhteistyöllä vastaamme eri asiakassegmenttien erilaistuneisiin tarpeisiin ja tuotamme arvoa asiakkaalle kanavariippumattomasti.
Yhä useampi asiakkaamme asioi sekä apteekissa että verkossa. Apteekista noudettavien verkkoapteekkiostosten ja pikatoimitusten määrät kasvoivat vuoden aikana.
Otimme keväällä käyttöön lääkkeiden ja hyvinvointituotteiden Wolt-pikatoimitukset, jotka kerätään kuudesta apteekistamme ja toimitetaan asiakkaille reilussa tunnissa. Syksyn aikana pikatoimitusten kysyntä kasvoi.
Haluamme tarjota yhtenäisen asiakaskokemuksen jokaisessa palvelutilanteessa. Yli 80 asiantuntijaamme työskentelee apteekin lisäksi myös keskitetyssä lääkeneuvonta- ja asiakaspalveluyksikössä, joka palvelee asiakkaita chatissä ja puhelimessa.
Paransimme tehokkuutta
Lääkemyynnin katteita pienentäneet lääketaksan leikkaukset ja inflaation myötä nousseet kustannukset heikensivät erityisesti lääkemyyntimme kannattavuutta. Teimme merkittäviä toimenpiteitä kannattavuuden ja tehokkuuden kehittämiseksi. Tarkastelimme ja kehitimme apteekkiemme henkilöstön työprosesseja ja uudistimme työnjakoa eri henkilöstöryhmien kesken. Tavoitteena oli varmistaa, että kaikki asiantuntijamme voivat keskittyä omaa erityisosaamistaan edellyttäviin tehtäviin.
Teimme syksyllä 2023 kattavan asiakasvirta-analyysin ja lyhensimme äärituntien aukioloaikoja. Muutosten jälkeen apteekkiemme aukioloajat ovat kaupunkien laajimmat.
Kehitimme valikoimaa ja varastonhallintaa
Vuonna 2023 saatavuus pysyi apteekeissamme hyvällä tasolla huolimatta lääkkeiden globaaleista saatavuuskatkoista. Kehitimme vuoden aikana varastonhallintaa sekä valikoimaamme. Apteekkiemme valikoima vaihtelee toimipaikoittain ja verkkoapteekki täydentää myymälöiden valikoimaa 16 000 tuotteen valikoimallaan.
Uudistimme tuotteiden esillepanoja apteekeissa ja otimme käyttöön digitaaliset hintalaput, jotka selkeyttävät hintojen ja muiden tuotetietojen viestintää asiakkaille ja vapauttavat henkilökunnan aikaa asiakaspalveluun.
Kehitämme omaa YA-tuotesarjaamme aktiivisesti vastaamaan kuluttajien toiveita. YA-tuotesarja on laadukas, kotimainen ja edullinen hyvinvointituotesarja, jossa on koko perheelle sopivia tuotteita vitamiineista ihonhoitotuotteisiin. Vuoden 2023 aikana YA-tuotesarja laajeni kahdellakymmenellä uudella tuotteella. Uutuuksia tuli muun muassa ihonhoidon, luonnonkosmetiikan ja ravintolisien tuoteryhmiin.