Väärinkäytöksistä ilmoittaminen
Käytössämme on luottamuksellinen ilmoituskanava epäillyistä väärinkäytöksistä ilmoittamiseen.
Kanavan kautta koko Yliopiston Apteekin henkilöstöllä ja sen ulkoisilla sidosryhmillä on mahdollisuus tehdä ilmoitus epäilemästään väärinkäytöksestä tai epäeettisestä toiminnasta.
Käsittelemme kaikki saamamme ilmoitukset aina luottamuksellisesti ja lähtökohtaisesti nimettömänä, paitsi tilanteissa, joissa ilmoittaja itse haluaa ilmoittaa henkilöllisyytensä.
Luottamuksellista ilmoituskanavaa ylläpitää Yliopiston Apteekin ulkopuolinen riippumaton kumppani.
Ilmoituskanava on meille tärkeä työkalu luottamuksen ja eettisten toimintamallien ylläpitämiseen ja kehittämiseen. Se auttaa meitä muun muassa havaitsemaan mahdolliset väärinkäytökset ja reagoimaan niihin jo varhaisessa vaiheessa tarvittavin toimin.
Tavoitteenamme on olla Suomen vastuullisin terveys- ja hyvinvointialan yritys. Tutustu vastuullisuusohjelmaamme. Lisäksi olemme laatineet vastuullisen hankinnan periaatteet, joita edellytämme kaikilta tavarantoimittajiltamme.
Miten voin ilmoittaa epäilemästäni väärinkäytöksestä?
Pääset tekemään ilmoituksen tästä
Huomioithan, että ilmoituskanava on tarkoitettu vain väärinkäytösten ilmoittamiseen. Jos haluat antaa palautetta tai esittää kehitysehdotuksia Yliopiston Apteekin ja sen kumppaniapteekkien tuotteisiin, palveluihin ja asiakaspalveluun liittyvissä asioissa, voit tehdä sen palautelomakkeella.
Miten ilmoitus käsitellään?
Ilmoituskanavamme on luottamuksellinen sekä anonyymi, ja se perustuu suojattuun ja salattuun palveluun. Ilmoituskanava ei tallenna tietoja ilmoittajasta, eikä viestin lähettänyttä henkilöä ole mahdollista tunnistaa.
Ilmoituskanavaamme tulleita ilmoituksia vastaanottavat sekä käsittelevät nimetyt vastuuhenkilöt Yliopiston Apteekissa, jotka arvioivat ilmoituksen ja käynnistävät niistä tarvittavat selvitykset. Ilmoitus sekä selvitykset ovat luottamuksellisia aina, myös silloin kun ilmoittaja on valinnut tuoda itse henkilöllisyytensä esille.
Kanavan kautta ilmoituksen jättäjä saa 7 päivän sisällä ilmoituksen jättämisestä vastaanottoilmoituksen. Organisaation tulee toimittaa ilmoittajalle 3 kuukauden sisällä vastaanottoilmoituksesta tieto, mihin toimenpiteisiin organisaatiossa on ryhdytty ilmoituksen perusteella.
Miten mahdollinen vuoropuhelu tapahtuu?
Kaikki kommunikaatio ilmoittajan ja Yliopiston Apteekin välillä tapahtuu ilmoituskanavan kautta eikä ilmoittajan henkilöllisyys tule organisaation tietoon. Tästä syystä on tärkeää, että ilmoittaja ottaa itselleen talteen ilmoitusnumeron jättäessään ilmoituksen.
Ilmoitusnumeron avulla ilmoittaja pääsee lukemaan Yliopiston Apteekin vastauksen sekä vastaamaan mahdollisiin kysymyksiin, joita Yliopiston Apteekki ilmoittajalle esittää.
Ilmoitusnumeron avulla ilmoittaja ja käsittelijä voivat jatkaa tarvittaessa tai halutessaan viestintää ilmoitettuun tapaukseen liittyen. Myöskään jatkoselvitykset eivät edellytä ilmoittajan henkilöllisyyden esille tuomista.
Henkilöllä, joka on ollut ilmoituksen kohteena, ei ole oikeutta tarkastaa ilmoituksella ilmoitettuja tietoja. Tietosuojasta ja henkilötietojen käsittelystä voit lukea lisää tietosuojaselosteesta
På Svenska: Rapportering av oegentligheter
Vi har en konfidentiell rapporteringskanal för rapportering av misstänkta oegentligheter.
Genom denna kanal kan alla anställda vid Yliopiston Apteekki och externa intressenter rapportera om misstänkta oegentligheter eller oetiskt beteende.
Vi behandlar alltid alla inkomna anmälningar konfidentiellt och anonymt, utom i situationer där anmälaren själv vill tillkännage sin identitet.
Den konfidentiella meddelandekanalen upprätthålls av en oberoende partner utanför Universitetets Apotek.
Rapporteringskanalen är ett viktigt verktyg för oss i att upprätthålla och utveckla förtroende och etisk praxis. Den hjälper oss bland annat att upptäcka potentiella missbruk och vidta nödvändiga åtgärder i ett tidigt skede.
Vi vill vara det mest ansvarsfulla företaget inom hälso- och välfärdsbranschen i Finland. Ta del av vårt hållbarhetsprogram (FI). Vi har också utvecklat riktlinjer för ansvarsfull upphandling, som vi förutsätter att alla våra leverantörer följer.
Hur kan jag rapportera om en misstänkt oegentlighet?
Du kan skicka en rapport här
Observera att rapporteringskanalen är avsedd endast för rapportering av oegentligheter. Om du vill ge respons eller komma med förbättringsförslag för produkter, tjänster och kundservice vid Yliopiston Apteekki och dess partnerapotek kan du göra det via vårt responsformulär (FI).
Hur behandlas anmälan?
Vår rapporteringskanal är konfidentiell och anonym och bygger på en säker och krypterad tjänst. Meddelandekanalen lagrar ingen information om anmälaren och det går inte heller att identifiera vem som skickat meddelandet.
Rapporter som inkommer via vår rapporteringskanal tas emot och behandlas av därtill utsedda personer vid Yliopiston Apteekki, som utvärderar rapporten och inleder nödvändiga utredningar. Rapporten och utredningarna är alltid konfidentiella, även om rapportören har valt att tillkännage sin identitet.
Genom kanalen får anmälaren en bekräftelse på mottagande av rapporten inom sju dagar efter anmälan. Organisationen ska inom tre månader från mottagandet av rapporten informera anmälaren om vilka åtgärder som vidtagits med anledning av anmälan.
Hur sker potentiell dialog?
All kommunikation mellan anmälaren och Yliopiston Apteekki sker via rapporteringskanalen och anmälarens identitet kommer avslöjas inte för organisationen. Därför är det viktigt att anmälaren sparar rapportnumret när hen skickar in en anmälan.
Med hjälp av rapportnumret kan anmälaren läsa svaret från Yliopiston Apteekki svar och svara på eventuella frågor som Universitetets Apotek kan ha att framföra till anmälaren.
Rapportnumret gör det möjligt för anmälaren och handläggaren att vid behov eller om de så önskar fortsätta att kommunicera om det rapporterade fallet. Ytterligare förfrågningar kräver inte heller att anmälarens identitet avslöjas.
Den person som är föremålet för anmälan har inte rätt att ta del av uppgifter som har lämnats i anmälan. Läs mer om dataskydd och behandling av personuppgifter i vår dataskyddsbeskrivning (FI).
In English: Whistleblowing
We have a confidential reporting channel in place for reporting suspected misconduct.
Through the channel, the entire staff of Yliopiston Apteekki and its external stakeholders have the opportunity to report suspected misconduct or unethical activity.
We always treat all reports we receive confidentially and, in principle, anonymously, except in situations where the notifier themself wishes to disclose their identity.
The confidential reporting channel is maintained by an independent partner outside Yliopiston Apteekki.
The reporting channel is an important tool for us to maintain and develop trust and ethical operating models. It helps us, among other things, to detect possible misconduct and react to it with the necessary measures at an early stage.
Our goal is to be the most responsible health and wellbeing company in Finland. Check out our sustainability program (FI). In addition, we have established the principles of responsible sourcing that we require from all our suppliers.
How can I report suspected misconduct?
You'll be able to report here
Please note that the reporting channel is for whistleblowing purposes only. If you want to give feedback or make development suggestions on matters related to the products, services and customer service of Yliopiston Apteekki and its partner pharmacies, you can do so using the feedback form (FI).
How is the report processed?
Our reporting channel is confidential as well as anonymous and based on a secure and encrypted service. The reporting channel does not store information about the notifier, and it is not possible to identify the person who sent the message.
Notifications received in our reporting channel are received and processed by designated responsible persons at Yliopiston Apteekki, who evaluate the notification and launch the necessary investigations. The notification and investigations are confidential at all times, even when the notifier has chosen to disclose their identity.
The person submitting the notification will receive an acknowledgement of receipt via the channel within 7 days of the notification. Within 3 months of the acknowledgement of receipt, the organisation must provide the notifier with information on what measures have been taken in the organisation on the basis of the notification.
How will the possible dialogue take place?
All communication between the notifier and Yliopiston Apteekki takes place through the reporting channel, and the identity of the notifier will not become known to the organisation. For this reason, it is important that the notifier recovers the notification number when submitting the notification.
With the help of the notification number, the notifier can read the answer of Yliopiston Apteekki and answer any questions that Yliopiston Apteekki asks the notifier.
The notification number allows the notifier and the processor to continue communication in relation to the reported case, if necessary or if they wish to do so. Further investigations also do not require the reporting person's identity to be disclosed.
A person who has been the subject of a notification is not entitled to review the information reported in the notification. You can read more about data protection and the processing of personal data in the privacy policy (FI).